Friday, October 21, 2011

'Pak Mamat ada kebun"...Idea berkebun org dolu-dolu..

Salam...

Tengok gambar kebun sayur kat sebelah tu....actually ini kebun sayur pakcik sebelah suami saya yg bagi saya seorang yg begitu gigih. Walaupun disahkan menghidap sakit jantung dan baru2 ni telah menjalani satu pembedahan...tapi dia tetap melakukan sesuatu utk berbakti pada tanah...kebun sayur ni rasanya baru sebulan diusahakan ditepi laman rumah dia....Sejuk mata saya memandang anak2 pokok cili...bendi dan kacang panjang pun ada...yang semuanya mula menjenguk langit....Good job Pak Teh!!


Kalau pandai cuba teka pokok apa kat sebelah ni.....Kalau nak tau ni ler pokok bendi..kalau kat kelate kitaorg panggil kace meor.... Selalunya satu lubang...dalam 2-3 pokok je...
Jarakkan sikit antara pokok tu...


Yg sebelah ni pulak...kacang panjang...yg ni kena buat 'para'..sbb ianya jenis menjalar...
Pacakkan btg kayu panjang kat tepi pokok tu ..

tengok cara kayu2 tu disusun...nampak senang

Gambar 1

                             gambar 1 & gambar 2 ni rupa-rupanya pokok ubi badak...1st time saya tengok pokok ubi ni. Gini rupanya cara tanam.                                                           
Gambar 2




Ni kalau nak tahu namanya cili cendol...mak teh saya cakap namanya cili cendol sbb bentuknya memanjang seperti cendol...gituh!!


Jom ler esok gi beli polibeg ngan benih sayur...kita berkebun...

No comments:

Post a Comment